fredag 3 februari 2012

Lion Peak Park

För någon vecka sen så var vi sugna på att ut och gå lite så vi letade oss upp i bergen och besteg The Lion Peak. Vi var inte riktigt beredda på att det skulle vara så brant och så mycket vandring men det var lätt värt vartenda trappsteg som vi gick upp och ner. Lite bilder får illustera hur det såg ut, men tro mig, det är omöjligt att fånga den känslan man har när man står högt upp och ser en av världens största städer på ena sidan och på andra sidan så är det grönt så långt man kan se.

Vi hittade ett tempel på vägen upp mot bergen.

Buddhor och rökelser



Här var det tunga ben.. Det var över 500 trappsteg man fick klättra uppför den sista biten. Och det var brant, jäkligt brant!

Lion Rock som mäter 495 meter över havet.



Hong Kong. I mitten, lite i övre hälften, så ser man den gamla landningsbanan där Hong Kongs flygplats en gång var. Inte konstigt att den lades ner, behöver jag säga att den var en av världens farligaste landningsbanor?!

Vi såg apor! Livs levande apor som bodde där i bergen.

En helt underbar dag

Där uppe på toppen var vi, otroligt högt och sjukt coolt!

B-e-a-uuuuutiful!

Mer apor! Fast dessa var elaka och började jaga oss..

Den vägen kom vi nedför och undrade vad det var för skylt. Det står Varning för farlig strålning. Kul!

Efter 4,5 timmes vandring och ingen fika med oss så var vi väl förtjänta ett riktigt treat, perfekt avslut!


Nästa gång jag ska ut och vandra så ska jag klä mig lite annorlunda och inte underskatta tiden. Det tar väldigt lång tid att gå bara några få kilometer! Men det var verkligen häftigt och jag rekommenderar alla att ta sig upp på toppen för den utsikten man hade där, den är oslagbar tusen gånger om!

3 kommentarer:

  1. Jajemen. En ryggsäck med fika och bra skor, sen är det bara trappstegen som kan hindra en från att nå toppen ;)

    SvaraRadera
  2. Fick du några superkrafter på nervägen?

    SvaraRadera