lördag 4 februari 2012

Hot pot

Vi var och åt en traditionell hot pot innan vi åkte till Filippinerna. Wikipedia förklara hot pot såhär,

"Hot pot  refers to several East Asian varieties of stew, consisting of a simmering metal pot of stock at the center of the dining table. While the hot pot is kept simmering, ingredients are placed into the pot and are cooked at the table. Typical hot pot dishes include thinly sliced meat, leafy vegetables, mushrooms, wontons, egg dumplings, and seafood. Vegetables, fish and meat should be fresh. The cooked food is usually eaten with a dipping sauce."

Till en helt annan sak innan jag fortsätter. Två av mina lärare här refererade båda till Wikipedia i deras föreläsningsanteckningar så jag frågade båda dem om det var okej att vi med hade Wikipedia som källa när vi ska skriva arbeten och båda lärarna såg det som en självklarhet att använda Wiki som källa. Båda lärarna tyckte det var en konstig fråga och undrade om vi inte fick källhänvisa till Wikipedia på vårt hemuniversitet. Det kommer ju underlätta våra arbeten här borta men det kommer ju inte förbättra mitt akademiska skrivande precis. Well, well, det är en av många konstiga saker jag stött på här borta.

Tillbaka till hot poten. Man går alltså och plockar på sig rått kött och grönsaker och nudlar som man sen kokar i en gemensam gryta som står på bordet. Det finns en vanlig sky och en smaksak sky som man kan koka sin mat i. Så man tar vad man vill äta, lägger det i grytan med alla andras mat och sen är det i princip omöjligt att få upp det man själv la i, men det är lite det som är charmen, som fiskedamm! Jag gillade det väldigt mycket och tyckte det var en kul och social grej. Det blir att man sitter längre och pratar för det tar längre tid så det är himla mysigt. Next up, bilder.


Allt mellan himmel och jord.. Don't ask..

Väldigt spartanskt ställe. Som ett tält typ. Och väldigt kinesiskt.

Man fick plocka sin mat i korgar

Huggsexa om maten ;)

Majs och musslor, min favorit!

Yummie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar