tisdag 6 december 2011

5 december 2011

God kväll! 

Long time, no see, men nu är jag tillbaka! Dagarna rusar iväg och innan jag vet ordet av så sitter jag väl på planet med destination Hong Kong. Men vi ska inte stressa upp oss för det, idag är det ju hela 28 dagar kvar! För er som inte vet vad jag babblar om så är det såhär det ligger till. Den 2 januari lämnar jag svensk mark för att bosätta mig i Hong Kong i fem månader framåt. Väl i Hong Kong så ska jag plugga en termin där som sammanlagt förhoppningsvis ska ge mig 30 högskolepoäng om allt går vägen med klarade tentor och så. I nuläget är det tänkt att jag ska läsa mandarin och finanskurser, men det kan komma att ändras när jag väl är på plats och får scheman och mer info. 

En bild på City University of Hong Kong, även kallat CityU.

Skolan har fått många utmärkelser och är bland annat rankad på 110:ende plats i hela världen (Stockholms universitet ligger på 178:onde plats) och har de senaste åren klättrat ett tiotal platser varje år, så det verkar lovande. Det grundades 1984 så får ju anses som ett relativt nytt universitet. Annars vet jag inte så värst mycket om det förutom att det verkar väldigt uppstyrt och välorganiserat med referenser till de kontakter jag haft med kontaktpersonerna där. 

Det ska bli väldigt spännande att åka dit och upptäcka en ny stad och en ny kontinent, men även lite läskigt! Vet inte alls vad jag har att förvänta mig så lite svårt att förbereda och måla upp en bild av hur det kommer bli. 

Jag kommer i alla fall rapportera hit hur det går och hur det ser ut där och lite annat kul, så häng med :)

1 kommentar:

  1. Oh, vad roligt att du lagt in ett nytt inlägg. Lycka till over there, eller vad säger man när det är åt east?

    SvaraRadera